Mercedes Feltvogn


Pasted Graphic


Mercedes feltvogner er kjøretøyene som Forsvaret i dag bruker som nyttekjøretøy / feltkjøretøy. Disse finnes i forskjellige utgaver.
I 1983 bestilte Hæren 450 MB 240 med ytterligere opsjon på 2550 vogner levert innen 1986. I den senere tid har det totale antallet passert 3000 da man også kjøpte inn ambulanser og sambandsvogner. Det har også i den senere tid blitt anskaffet en del nye feltvogner med fabrikk pansring.
Vognene brukes i dag av alle forsvarsgrener som erstatning for Volvo felt og Landrover 
Nedenfor er en kort beskrivelse av hver enkel type. Til venstre finner du nyttige dokumenter til Mercedes`en.
 
Feltvogn, 3/4 T, 4x4, Mercedes 240 GD
- 4 syl. Rekke diesel på 72 hk. 4 trinns girkasse. Presenning overbygg. Sperrer foran og bak. Ikke servo. Webasto vannvarmer. Registrert for 10 personer.

MB 240 GD.JPG

 
Feltvogn, 3/4 T, 4x4, Mercedes 290 GD
- 5 syl. Rekke diesel på 94 hk. Presenning overbygg, servo, 5 trinns girkasse, seter med nakkestøtte. Karosseri og oppsett er ellers helt likt MB 240`en.

BWLang.JPG

Denne 290`en har fått påmontert en Schmude hardtop. Finnes noen få prototyper i Forsvaret. www.schmude-hardtop.de
 
Lastevogn, Ambulanse, samband og verksted, Mercedes 300 GDN
- 5 syl rekke diesel på 88 hk. Servo. Finnes i tre utgaver; sambandsvogn, verkstedvogn og ambulanse. I prinsippet er alle utgavene like. Ambulansen er utstyrt med sirener og vinduer.

MB_r_de_kors_oppline_81464a Ferdig_lakket_81466a

Bildene ovenfor viser MB 300 ambulanser som klargjøres for lakkering til ny tjeneste hos Røde Kors. 10 stk ble i august 2006 gitt bort til Røde Kors i forbindelse med hjelpearbeidet i Libanon
Bildene er sakset fra Forsvarsnett. Artikkelen med kan leses her:http://www.mil.no/flo/btv/start/aktuelt/article.jhtml?articleID=125263 Røde kors sin artikkel: http://www.redcross.no/Article.asp?ArticleID=15247&oppslag=1
Artikkel fra Røde Kors. Bilene er levert: http://www.redcross.no/Article.asp?ArticleID=15582&oppslag=1
 
Mercedes-Benz 290 GD - Pansret
- 5 syl. Rekke diesel på 94 hk. 4 trinns manuell girkasse med ekstra krabbegir. AC + +. Siste utgaven er utstyrt med turbo intercooler (119 hk) og automatgir.

PMB 290 GDA

 
Mercedes-Benz 270 Cdi - Pansret utgave.
- 5 syl rekke diesel injection på 156 hk. Servo, AC, TipTronic girkasse, El inn kopling av sperrer, lavgir og 4x4. + + masse mer snacks!

IMG_0137.JPG

 
MB Multikjøretøyer:
Kilde: Forsvarsnett http://www.mil.no/haren/tradok/start/aktuelt/article.jhtml?articleID=98832
Med bakgrunn i behovet for å sette opp Hærens innsatsstyrker i lette opsjoner for operasjoner i lavintensitetsoppdrag, er det i den senere tid utviklet to typer multikjøretøy til Hærens styrker (HSTY). Disse kjøretøyene er døpt til MB Ultra Light og MB Multi Light.

tradok_mercedes_mb_i_58563a

MB 240 Ultra Light. Gammel konfigurasjon som ble utviklet over en svært kort periode.
Den første utgaven av denne ble utviklet over en svært kort periode etter erfaringene som ble gjort av Telemark bataljon i Irak I. Kjøretøyet består av en MB 240 med påmontert gitter og MG3 våpenstasjon. Dette gjorde at man kunne sikre seg selv fra kjøretøyet, samtidig som personellet hadde en viss beskyttelse mot kastede gjenstander. Løsningen viste seg imidlertid å ikke være god nok. Det dreide seg først og fremst om MB 240 som plattform på grunn av liten motorkraft og fraværende servostyring. Men det var også behov for en del justeringer på de forskjellige tilleggsløsningene.  
Mercedes Ultra light

tradok_mercedes_mb_2_58562a

MB 290 Ultra Light. Prototype under utvikling.
Den nye utgaven av MB 290 Ultra Light som fortsatt er under utvikling vil derfor bygges med MB 290 som plattform. Videre vil det bli gjort utviklinger på våpenstasjonen, gitterløsningen vil bli lettere og mer robust og sambandsløsningen vil lages mer brukervennlig og kreve vesentlig mindre plass i kjøretøyet enn hva den gjorde i 1. utgaven.  
MB 290 Ultra Light er et patrulje-/eskorte kjøretøy beregnet for transport av fire til seks personer.
 
Mercedes Multi light

tradok_mercedes_mb_58561a

Denne er beregnet på noe skarpere operasjoner enn Ultra Light. Kjøretøyet har ringmontasje for 12,7 mm med softmount og har også mulighet for baksikring med MG3 montert på egen lavett. Det originale overbygget er fjernet og det er påmontert et nytt lavere overbygg som tillater at kjøretøyet kan transporteres i helikopter (amerikansk Chinook). Mange vil nok ønske seg godvær ved bruk av denne bilen, da den verken har frontrute eller tak. Dersom det blir vedtatt å bygge nye MB Multi Light vil disse antakelig bli noe bedre utstyrt enn dagens modell. Det kan her spesielt nevnes større og bredere hjul med ”run flat” kapasitet, røykutskytningsutstyr, vinsj og lyskaster i forbindelse med hovedvåpenet.